دستگاه تولید لیوان کاغذی چیست و چگونه کار می کند؟

 سود تولید ظروف یکبار مصرف به خصوص نوع کاغذی آن بسیار بالاست و به همین دلیل افراد بسیاری به این کسب و کار جذب می‌شوند. رایج‌ترین محصول یکبار مصرف در کشور لیوان است که لیوان های کاغذی پس از مصرف و ورود به محیط زیست بسیار آسان‌تر از ظروف پلاستیکی قابل تجزیه هستند.

انواع لیوان کاغذی

لیوان های کاغذی با توجه به مواد اولیه مصرفی شامل لیوان یکبار مصرف کاغذی سینگل و دابل می‌شود که لیوان های سینگل برای مصارف نوشیدنی های داغ مناسب بوده و لیوان های دابل برای هر دو نوع نوشیدنی های داغ و خنک مناسب است. البته لیوان های کاغذی را نیز می‌توان بر اساس مصرف نیز دسته بندی کرد که شامل لیوان نوشیدنی های داغ و لیوان نوشیدنی های خنک و لیوان بستنی و ... می‌شود. لیوان های کاغذی براساس ظرفیت نیز شامل 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …, 32 اونس می‌شود که هر اونس برابر با 28.34 گرم می‌باشد و هر لیوان یک اونسی دارای ظرفیتی برابر با 28.34 میلی‌لیتر است. ظروف بین ۳ تا ۱۸ اونس، لیوان و ظروف بین ۲۰ تا ۶۰ اونس کاسه نامیده می‌شوند.

دستگاه تولید لیوان کاغذی

ابعاد هر دستگاه تولید لیوان کاغذی تقریبا ۱.۲ ×۲.۵ می‌باشد و فضایی حدود ۵۰ تا ۶۰ متر برای استفاده هر دستگاه مورد نیاز است. این فضا علاوه بر قرارگیری دستگاه تولید لیوان کاغذی، شامل مواد اولیه لیوان کاغذی و انبار محصولات می شود.

اغلب دستگاه های تولید ظروف یکبار مصرف محصول کشور کره یا چین هستند، اگرچه این دستگاه ها در ایران نیز تولید می‌شوند. این دستگاه‌ها به صورت استوک نیز در بازار موجود می‌باشند و به همین دلیل قیمت دستگاه تولید لیوان کاغذی متفاوت است. اکثر کارخانجات ایران مجهز به ماشین آلات نیمه فرمینگ بوده که قابلیت تولید ظروف از جنس پلی استایرن را دارند اما با این حال تولیدکننده هایی نیز وجود دارند که از ماشین آلات مدل جدید برای تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم ترموفرمینگ استفاده می‌کنند که این نوع سیستم‌ها از توجیه اقتصادی بالاتری نسبت به نوع نیمه فرمینگ بهره‌مند هستند.

مراحل کار دستگاه تولید لیوان کاغذی

دستگاه تولید لیوان کاغذی در واقع همان دستگاه فرم دهی است که دستگاهی اتوماتیک و چند ایستگاه به شمار می‌آید. مراحل کار این دستگاه شامل:

تغذیه اتوماتیک استروک لیوان به مرحله دوخت بدنه لیوان

دوخت بدنه و هدایت لیوان برای کف گذاری

پانچ رول کف لیوان کاغذی و کف گذاری آن

عملیات تولید لیوان و کف لیوان در تنورهای دستگاه

عملیات دوخت کامل کف لیوان و آماده‌سازی برای فر لب لیوان کاغذی

عملیات فر لب لیوان و هدایت آن به سینی اصلی برای جمع‌آوری لیوان ها

جمع‌آوری لیوان های کاغذی از روی جمع‌کن

مواد اولیه تولید ظروف کاغذی

مواد اولیه تولید لیوان کاغذی از کشورهایی مانند چین، کره و ... توسط تجار ایرانی وارد کشور می‌گردد و بعد از چاپ و برش طبق سفارش مشتری عرضه می‌شود. البته در سال های اخیر شرایطی فراهم شده که مواد اولیه تولید لیوان و ظروف کاغذی در این صورت گیرد و از این بابت افراد فعال در این عرصه دغدغه‌ای برای تهیه مواد اولیه نداشته باشند.

سود تولید لیوان کاغذی

سود تولید لیوان کاغذی به تولیدکننده و تلاش او در این زمینه بستگی دارد. هر دستگاه به طور میانگین قادر است ۲۵ هزار لیوان در طول روز تولید کند که سود آن بر اساس هزینه های صورت گرفته محاسبه می‌شود. در این بین می‌توان در این زمینه اقدام به بازاریابی کرد و با بستن قرارداد با شرکت ها جهت چاپ طرح و اطلاعات آن شرکت بر روی محصولات، به سود بیشتری در این زمینه دست یافت.