آیا نقش و تاثیر هدایای تبلیغاتی در برندینگ را می دانید؟

 برندسازی به تعبیری، یک روش بازاریابی بوده که در آن یک شرکت، نام، نماد یا طرحی را ایجاد می‌کند که هرکسی با دیدن آن، نام آن شرکت در ذهنش تداعی می‌شود. برندسازی در واقع فقط یک اسم نیست، بلکه شرکت باید با خدمات خود جایی در ذهن مخاطب باز کند که مشتریان همیشه در صورت نیاز به خدمات مشابه، به یاد اسم و برند آن شرکت بیافتند. برندسازی اصول ساده‌ای دارد اما این اصول ساده نمی‌توانند به تنهایی راهگشا باشند و ما در این مقاله به جنبه‌‌های دیگری از برندینگ پرداخته‌ایم.

اگر در نمایشگاه‌ها شرکت کرده‌ باشید و یا مشتری دائم یکی از کسب و کارها باشید احتمالا هدایایی نظیر خودکار، فلش، کیف مدارک و کیف کارت و مواردی از این دست گرفته باشید. این‌ها همان هدایای تبلیغاتی هستند. صاحبان کسب و کارها معمولا از این هدایا برای جلب اعتماد مشتریان خود و جذب مشتریان وفادار استفاده می‌کنند.

نقش هدایای تبلیغاتی در برندسازی

هدایای تبلیغاتی به آن دسته از هدایایی گفته می‌شود که شرکت در راستای تبلیغ خود، آن‌ها را به مشتریان و یا دیگر نماینده‌های شرکت‌های دیگر، هدیه می‌دهد. معمولا باید لوگو و نام شرکت‌تان را بر روی این هدایا درج کنید تا مشتریان همیشه با دیدن هدایای تبلیغاتی‌تان، شرکت و برند کسب‌و‌کارتان در ذهن آن‌ها تداعی شود.

جدای از اینکه محصولات و خدمات برتر می‌توانند به برندسازی شرکت و مجموعه‌تان کمک زیادی کند، هدایای تبلیغاتی نیز به کسب‌و‌کارتان کمک خواهند کرد تا هرچه بیشتر در این راه موفق شوید. این نوع هدایا می‌توانند شامل هدایای عمومی، متوسط و هدایای نفیس شوند.
هدایای تبلیغاتی در برندینگ تنها یک ابزار ساده نیستند. بسیاری از شرکت ها و موسسات بین المللی توانسته اند با استفاده از هدایای تبلیغاتی به ذهن و فکر مشتری نفوذ کنند. رسم زیبای هدیه دادن از دیرباز به منظور ایجاد دوستی و مودت در بین افراد مرسوم بوده است. همین امر دستمایه کسب سرمایه های کلان توسط تولید کنندگان جهانی شده است. برندسازی از طریق هدایای تبلیغاتی چند سالی است که در داخل کشور نیز به سبک و سیاق متفاوتی شروع شده است. سر رسیدهای تبلیغاتی نوروزی، کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی برخی از این نمونه های موفق هستند.
با ارائه و بکارگیری ایده های نوین و خلاقانه در تولید هدایای تبلیغاتی مفید، چاپ لوگو و نام شرکت ها بر روی این هدایا می توان براحتی و با استفاده از ساده ترین راه حل ممکن به یک موفقیت ماندگار دست یافت. یک چنین پیشنهاد تبلیغاتی ساده، راه حل ایده آل و موثر برای ایجاد نام تجاری و گسترش آن موجب می شود تا تمامی مخاطبان و مشتریان، شما را بعنوان یک شرکت خلاق و منحصربفرد بشناسند. فرآیند تبلیغات توسط هدایا و برخی محصولات با امکان شخصی سازی و ارائه خدمات منحصربفرد قابل انجام نتیجه بخش خواهد بود

ویژگی هدایای تبلیغاتی با هدف برندسازی

1- برای دریافت کننده مفید باشد: برای اینکه هدایای تبلیغاتی تاثیر قدرتمندی روی مخاطبان خود بگذارند باید هدیه ای را برای آن ها انتخاب کنیم که مدت طولانی نگه دارند و به دفعات زیادی از آن استفاده کنند. یک هدیه تبلیغاتی مفید باید بین 1 تا 3 سال، نزد مخاطب ماندگار باشد. در اینصورت نام و لوگوی شرکت شما مدت زیادی دست مخاطب مانده و احتمال اینکه دوستان و آشنایان مخاطب آن را ببینند بسیار زیاد است.

2- متناسب با هویت برند شما باشد: هدیه گران و یا ارزان بازخورد یکسانی دارند و صرفا بخاطر ارزش قیمتی تاثیر متفاوتی نخواند داشت. هدیه تبلیغاتی انتخاب شده باید به نوعی با کار شما ارتباط داشته باشد. این موضوع کمک می کند که مخاطب نوع کار شما را بخاط بسپارد و موقع خرید محصول و یا استفاده از خدمات، شما را بیاد آورد.

3-نماینده خوبی برای شرکت شما باشد: بیشتر شرکت ها، هدایای تبلیغاتی ارزان قیمت را برای تبلیغات خود انتخاب می کنند ولی باید این را دانست که هدایای تبلیغاتی ارزان و بنجل می تواند به نام تجاری شما صدمه بزند. رایگان بودن این هدایا دلیل بر این نمی شود که یک هدیه خراب یا بنجل که قابل استفاده نباشد را هدیه دهید، چون این کار باعث ناراحتی و آزرده خاطری مخاطب شده، به شخصیت مخاطب توهین می شود و نتیجه عکس روی مخاطب دارد در نتیجه تاثیر هدایای تبلیغاتی در برندسازی را جدی بگیرید. پس هدیه شما حتما باید حداقل کیفیت را داشته باشد تا هویت شرکت شما را زیر سوال نبرد و نماینده خوبی برای شما باشد.
4- باید خلاقانه انتخاب شده باشد: باید طرح روی هدایا، نوشته‌ها و فرم هدایا را به گونه ای انتخاب کنید و به مشتری خود هدیه بدهید تا بتواند چشم مخاطب را در کسری از ثانیه بگیرد و توجهش را جلب کند. این کار باعث می شود تا برند شما در ذهن مشتری بماند.
 
تصمیم با شماست که اگر صاحب کسب‌وکار هستید و فکر می‌کنید روش‌های برندینگ شما چندان جوابگو نبوده می‌توانید تأثیر هدایای تبلیغاتی در برندسازی را هم امتحان کنید. در ضمن نیازی نیست که حتماً یک هدیه مشخص را انتخاب کنید، شما می‌توانید هدایای تبلیغاتی متنوع را برای افراد متنوع انتخاب کنید و از تأثیر هدایای تبلیغاتی در برندسازی استفاده کنید. می‌توانید همزمان هم ساعت و هم فلش و ماگ و یا هدایای تبلیغاتی دیگری را تهیه‌ کنید و هم ارزش‌ بیافرینید، هم با مشتری‌ها و مخاطبان خود یک رابطه‌ی ماندگار بسازید و هم دامنه‌ی دیده شدن خود را افزایش دهید و اگر بتوانید در راهی درست و منطقی و خلاقانه را به کار بگیرد مطمئناً تأثیر هدایای تبلیغاتی در برندسازی و رونق کسب‌وکار مشاهده می‌نمایید.